Wróć na początek strony Alt+0
Przejdź do wyszukiwarki Alt+1
Przejdź do treści głównej Alt+2
Przejdź do danych kontaktowych Alt+3
Przejdź do menu górnego Alt+4
Przejdź do menu prawego Alt+6
Przejdź do menu dolnego Alt+7
Przejdź do menu bocznego Alt+8
Przejdź do mapy serwisu Alt+9
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Głosowanie przez pełnomocnika” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Głosowanie przez pełnomocnika

Artykuł

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Pruszcz Gdański
Referat Spraw Obywatelskich
ul. Zakątek 1, 83-000 Juszkowo
Numer pokoju: 010


W dniach:

poniedziałek, wtorek, piątek w godzinach: 7:30 - 15:30
środa w godzinach: 9:00 do 17:00


Numer telefonu:
58 692-94-27

 

Wymagane dokumenty:

- wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania oraz zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa dostępne poniżej lub w pok. 010

 

Do wniosku załącza się:

1) kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;

2) pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania

Sposób załatwienia sprawy:

 

Pełnomocnictwa do głosowania udziela się przed wójtem lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania.

Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony do wójta gminy, w której wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania, najpóźniej w 9 dniu przed dniem wyborów.

Akt pełnomocnictwa do głosowania jest sporządzany:

1) w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania wskazanym we wniosku,

2) na obszarze gminy poza miejscem zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa do głosowania, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku

W przypadku nieprawidłowości – wezwanie do usunięcia wad wniosku, nieusunięcie ich w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania będzie skutkować odmową sporządzenia aktu pełnomocnictwa

Pełnomocnictwo wygasa z mocy prawa w przypadku: 
- śmierci albo utraty prawa wybierania przez udzielającego pełnomocnictwa lub pełnomocnika,
- wejścia pełnomocnika w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla miejsca zamieszkania wyborcy lub gdy pełnomocnik został mężem zaufania,
- wcześniejszego osobistego zagłosowania przez wyborcę udzielającego pełnomocnictwa.
 
Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, a w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania najpóźniej na 2 dni przed dniem ponownego głosowania, stosownego oświadczenia wójtowi gminy (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.

Opłaty:

Nie podlega opłacie

 

Czas załatwienia sprawy:

-  jeśli wniosek jest kompletny termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa jest niezwłocznie uzgadniany z wyborcą lub osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa

- Jeżeli wad nie można usunąć albo nie zostały one usunięte w terminie wójt odmawia sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania. Odmowę sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania, wraz z uzasadnieniem, doręcza się niezwłocznie wyborcy

Tryb odwoławczy:

Brak

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks Wyborczy

-  rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 lipca 2011r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do: Sejmu RP i do Senatu RP, Prezydenta RP, do Parlamentu Europejskiego w RP, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

 

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 sierpni 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do: Sejmu RP i do Senatu RP, Prezydenta RP, do Parlamentu Europejskiego w RP, do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

 

Dodatkowe informacje:

- Prawo do ustanowienia pełnomocnika do głosowania mają:

wyborcy niepełnosprawni o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

 

- Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania

- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby,

- Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

- Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci w danych wyborach.

- Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, a w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania najpóźniej na 2 dni przed dniem ponownego głosowania stosownego oświadczenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosowania, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
- Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa do głosowania w jego imieniu może zagłosować osobiście, pod warunkiem, że zrobi to wcześniej niż pełnomocnik.

Druki do pobrania:

 

Zgoda

Wniosek

Klauzula informacyjna 

 

 

Magdalena Bielicka
Kultura Sport Opieka Społeczna Straż

KulturaSportOpieka społecznaStraż gminna

Pruszcz Gdański - Herb
Gmina Pruszcz Gdański

ul. Zakątek 1

83-000 Juszkowo

Tel.: 58 692 94 00

E-mail: sekretariat@pruszczgdanski.pl

NIP: 5932140699

Godziny pracy urzędu

Poniedziałek 7.30 - 15.30

Wtorek 7.30 - 15.30

Środa 9.00 - 17.00

Czwartek 7.30 - 15.30 DZIEŃ WEWNĘTRZNY
INTERESANCI NIE SĄ PRZYJMOWANI

Piątek 7.30 - 15.30

Statystyki on-line
Licznik odwiedzin:7 719 052
Dzisiaj:884
Gości on-line:28
Twoje IP:3.142.97.235
Film promocyjny
Newsletter
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.